TERRA D'AIGUA, VENT I CEREALS. els molins fariners de l'Alt Empordà

Del 8 de juny del 2008 al 31 de maig del 2009

Va ser en època medieval que tingueren un gran desenvolupament els molins fariners, que funcionaven principalment amb energia hidràulica, però també eòlica. Allà on hi havia un petit corrent s’hi construïa un molí que permetia al seu entorn obtenir la farina bàsica per a la seva alimentació. El territori es va anar omplint d’aquestes petites preindústries i l’Alt Empordà no en va ser una excepció.

Històricament, la propietat dels molins fariners ha estat significada de poder i la seva funció ha anat més enllà de la pròpiament productiva. Esquitxats sobre el territori, tingueren una gran transcendència en l’evolució social i econòmica de diverses generacions.

L’exposició gira al voltant d’aquests ginys de tradició medieval que han arribat fins als nostres dies protagonistes d’un paisatge, testimonis d’una història i companys de moltes vides.

Curiositats de l'exposició

Al llarg de l'exposició hi ha diversos aplicatius, un audiovisual que us permetrà conèixer el testimoni d'en Quim del Molí que va néixer i viure al molí de la Cadamont de Sant Llorenç de la Muga i un aplicatiu informàtic que permet fer un vol virtual sobre el territori seguint quatre rutes marcades: Ruta del vent, Ruta de la Muga (I), Ruta de la Muga II (El Manol i la Riera d’Àlguema) i la Ruta del Fluvià, on hi ha georeferenciats uns 67 molins fariners altempordanesos, dels quals hi ha una fitxa explicativa, les imatges de què dispossem i la bibliografia consultable. Aquestes rutes també s'han editat en format paper per tal d'impulsar un recorregut pel territori de manera que es vagin descobrint aquests centres productius contextualitzats en la seva època i el seu territori.

Finalment, l’exposició us presenta diversos objectes; entre ells, els estris que s'empraven al molí de la Cademont per fer farina, les moles de l'antiga farinera San Salvador de Figueres, un molí de cilindres marca Averly de Saragossa i una maqueta accionable d'un molí fariner realitzada pel sr. Andreu Valls.