S’ha aprovat i presentant el Pla estratègic de l’Ecomuseu Farinera

Des de l’any 2020, l’equip del museu i l’empresa Alisis Cultural, en col•laboració amb l’empresa Bissap, ha estat treballant en l’elaboració del Pla estratègic de l’Ecomuseu Farinera. Es tracta d’un document en el que es formulen aspectes bàsics de l’ens com  són la seva missió, visió i valors, i s’hi estableixen els objectius estratègics que han de guiar les línies d’actuació del museu en els propers anys (2021-2028).

El passat dilluns 27 de setembre de 2021, el Pla estratègic va ser presentat en la sessió de Junta Rectora de l’ens i aprovat per unanimitat. I ahir dijous, a les 19 h, es va presentar a la sala del Blat de l’Ecomuseu Farinera, en una sessió adreçada als agents de l’entorn que han col•laborat en la fase de diagnosi del pla.

30 de setembre de 2021

En la fase de diagnosi del Pla estratègic es va posar de manifest que el museu té un valor indubtable amb impacte en el territori i que disposa d’una xarxa de col•laboradors i de persones interessades  que el vincula a un radi d’actuació més ampli que no sols el local. El valor del museu és indiscutible, però l’oferta del museu ha d’anar més enllà del valor intrínsec de la col•lecció i anar a connectar amb les persones. Així doncs, la finalitat del pla és  augmentar el grau de coneixement de l’oferta de l’Ecomuseu Farinera i millorar-ne la percepció social del seu valor.

D’aquesta finalitat en deriven dos objectius. Primer, disposar d’una proposta de valor que respongui de forma més directa als interessos i necessitats de la població. I en segon lloc, augmentar el grau de complicitat amb agents clau del territori per una major transversalitat del projecte del museu.

Per a assolir aquests objectius s’han establert  sis línies de desenvolupament d’acció directa sobre els objectius definits al marc estratègic i una línia d’acció transversal sobre tots dos:
1.    Conèixer amb més profunditat els interessos dels públics objectius i les tipologies de segmentació més òptimes.
2.    Construir una proposta de valor que parteixi dels interessos i barreres dels destinataris.
3.    Revisar i prioritzar el relat del museu per dissenyar i implementar accions de comunicació més eficients.
4.    Implicar les diferents àrees de l’administració en el projecte del museu.
5.    Identificar i establir contactes amb stakeholders amb potencial d’incidència de l’entorn.
6.    Definir un sistema explícit de coordinació entre agents i museu.
7.    Augmentar la capacitat de l’equip de gestió i direcció del museu.
Per a cada una d’aquestes línies de desenvolupament s’estableixen una sèrie de mesures que han de permetre implementar-les i assolir els objectius marcats.

El Pla també preveu tot un seguit de mesures per al seu seguiment i la seva governança, que incorpora la participació ciutadana, una cooperació entre les diferents administracions públiques i actors no governamentals que aporta valor a l’execució del Pla estratègic.

La redacció del Pla Estratègic ha estat subvencionat pel Departament de Cultura d’acord amb els objectius establerts al document Museus 2030. Pla de museus de Catalunya (Generalitat de Catalunya, 2017) que determina que tots els museus haurien de disposar d’un pla estratègic que estableixi la seva raó de ser i esdevingui el punt de partida o guió per a la presa de decisions i per al desenvolupament de les futures accions de les diferents àrees de treball.