L’exposició Memòries ara es pot veure a Castelló d’Empúries, on es va gestar el projecte

Arriba a l’Ecomuseu Farinera el projecte de la Pilar Farrés i Manel Puig que recupera la memòria històrica:  “Estem segurs que aquestes petites històries personals també ajudaran a conèixer, des d'una altra perspectiva, el que va significar, el conflicte armat”. Una mostra que es va poder veure al MUME i que  a l‘Ecomuseu Farinera s’ha ampliat amb més protagonistes.

22 de novembre de 2022

L’exposició mostra diverses històries personals ocorregudes totes elles entorn la Guerra Civil espanyola (1936-1939) a Castelló d'Empúries. Els protagonistes principals d'aquesta mostra ens expliquen els seus relats des d'una visió adulta, tot i que visqueren el conflicte quan eren uns infants. Aquesta circumstància fa que aquestes narracions que us presentem siguin d'allò més originals. No ens parlen directament de l'enfrontament cos a cos, ni de trinxeres, ni de combat. Ens conten experiències, en moltes ocasions traumàtiques, però en altres més animades. Podríem dir que tots els successos viscuts per els protagonistes d'aquesta exposició són conseqüències directes de la guerra, fets sense una gran transcendència global, però importants en l'àmbit local i personal.

Amb les entrevistes es vol donar a conèixer aquella part de la guerra més civil i no tan lligada al règim i les tàctiques militars. Principalment, aquestes entrevistes ens donen a conèixer situacions tan destacades com l'execució de capellans, de civils, l'església convertida en presó, la confiscació de béns, el bombardeig de l'aviació italiana, la voladura del Pont Nou, l'intent de volar el Pont Vell, la retirada dels soldats de la República i l'entrada de l'exèrcit franquista. També afers més personals com la manca de menjar, les cues eternes del racionament per aconseguir un tall de pa o carbó, l'allotjament de soldats en retirada, l’entrada de les tropes franquistes.

Una instal·lació omple Sala del Blat de l’Ecomuseu Farinera funcionant com una al·legoria del record i la memòria, del registre sensible del passat. El blanc fa al·lusió a la fragilitat de la memòria i a la seva resinificació constant, que ens defineix com a individus i com a societat. La instal·lació s’acompanya de catorze fotografies en blanc i negre que mostren rostres en que és visible l’empremta del pas del temps. Es tracta de persones grans del poble que varen viure un món que jo no vaig viure i que, per a mi, són valuosos testimonis d’aquest passat ja esvaït, doncs en són portadors i n’atresoren el record, diu Pilar Farrés.

Un vídeo recull testimonis de castellonins que a través de la seva veu testimonien experiències i fragments d’històries que han viscut i els  han transmès els seus familiars, veïns, amics,... Es tracta d’un exercici en que conflueixen múltiples memòries subjectives, i que fan palès com l’imaginari i el record col·lectiu són un ens viu i en constant transformació.

L’exposició s’inaugurarà el proper divendres 2 de desembre, a les 19h. S’ha editat un catàleg que recull les entrevistes.  La mostra es pot veure de forma gratuïta fins el 30 d’abril del 2023. Es preveu que durant el nou any es faran activitats paral·leles vinculades a l’exposició.

Aquesta exposició rep el suport de la Diputació de Girona i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.