Arriba la 23a Fira del Blat al Pa a Castelló d’Empúries

La Cooperativa Agrícola de Castelló d’Empúries i el Gremi de Flequers Artesans de Girona també presents a 23a Fira del Blat al Pa com a organitzadors.

22 de maig de 2023

El proper diumenge 11 de juny a Castelló d’Empúries es celebrarà la 23a edició de la Fira del Blat al pa a l’entorn de l’Ecomuseu Farinera, un museu que us convida a conèixer l'impressionant sistema de producció de farina, la energia de l’aigua i la seva turbina Francis, la importància del blat i de la farina per obtenir els diferents tipus de pa que mengem i com la humanitat ha transformat el blat durant els 10.000 anys que fa que se alimenta d’ell.

Una edició que arriba amb novetats, en primer lloc, hi haurà dues modalitats de tallers de fer pa. A les 10 h hi haurà el Taller per adults: Com fer pa a casa, mentre que a les 17h tocarà el torn al Taller familiar: Aprenem a  fer pa. Ambdós tallers els impartiran professionals del Gremi de Flequers Artesans de Girona. Caldrà reserva prèvia al 972 25 05 12 o informacio@ecomuseu-farinera.org

En segon lloc, els Amics del Museu Dalí, es sumen a la Fira amb la conferència: Dalí. Pa, pa i sempre pa, a càrrec de Josep Playà. L’acte serà a les 11h a la Sala del blat del museu. Un any més l’art serà present a la fira amb una gran figura com és el genial Dalí.

I en tercer lloc, hi haurà una presentació de novetat literària: Visca la Terra. El llibre serà  presentat per l’escriptora Anna Roca i el pagès castelloní  Joan Dalmau. Un llibre per a totes aquelles persones que tinguin interès a cultivar, cuinar o consumir productes de la terra de manera responsable. Amb receptes per a cada temporada, elaborades per la cuinera i escriptora Maria Nicolau. Frases fetes i dites per a cada mes de l'any, seleccionades per l'autora Maria José Valiente. I finalment, amb entrevistes a productors fetes per Anna Roca en què es presenten les fortaleses del sector agrari i ramader del territori. L’acte serà a les 12.30h al mateix museu i finalitzarà amb un tast de Pa de Tramuntana, gentilesa del Gremi de Flequers Artesans de Girona.

Com cada any hi haurà durant tot el dia, de 10 a 19h, el mercat de la fira,  a l’entorn del museu i el mercat A prop, que organitza cada diumenge l’APPA a la plaça Joan Alsina. També tindrem ocasió de veure, al pati del museu, les màquines antigues de pagès. En concret, una màquina de batre i màquina de segar i lligar per tal que els visitants puguin entendre com funcionaven aquests primers exemples de mecanització del camp. A causa de l’estat de sequera en aquesta edició no serà possible oferir l’activitat de sega i batuda del blat.

A la Fira hi haurà espai per la màgia, la del màgic Raul i el seu ESPECTACULAR. Un espectacle que inclou efectes de màgia participatius amb mocadors, cordes, cartes,etc. i un gran efecte d'escapisme amb cordes. Al final de l’acte, que serà a les 18.30h al museu, hi haurà una degustació de coques de sucre que oferirà el Gremi de Flequers Artesans de Girona.

Durant la Fira també hi haurà  espai per conèixer a fons el museu i la seva col·lecció de màquines a través de diverses visites guiades. A les 13h s’oferirà una visita guiada Enfarina’t per descobrir l’antiga fàbrica de farina, que acabarà amb un tast de productes del territori: pa de la Tramunta, cervesa Rufa i Aigua de Vilajuïga. Pels infants oferim sucs de fruita. El preu són 5€ per adult, 2,5€ nens i gratis per nens menors de 3 anys. Cal reserva prèvia al 972 25 05 12 o al 688 33 10 94.

I a les 19.30 h hi haurà la Visita teatralitzada: La revolució de la farina. Una visita en clau d’humor per descobrir tots els secrets del pas del vell  molí fariner a moderna fàbrica de farines. El preu  són: 7,0 0 € pels adults i 4,00 € nens de 6 a 14 anys: 4,00 €.  Cal reservar al 972 25 051 2 o informacio@ecomuseu-farinera.org

Recordeu que durant la 23a Fira del Blat al Pa, l’Ecomuseu Farinera obrirà les portes de 10 a 19h, i es farà un 50% de descompte per tal que tothom pugui visitar-lo.

Aquestes activitats reben el suport de la Diputació de Girona i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.