El mes d’abril l’Ecomuseu Farinera el dedica a les cures tradicionals a través d’un cicle de xerrades i tallers

L’activitat s’emmarca en la col·laboració entre el museu i el Cap Salut de Castelló d’Empúries té per objectiu contribuir a millorar la salut i benestar de les persones de la nostra comunitat, tal com marca l’objectiu 3 de desenvolupament estratègic mundial (ODS) i el Pla de Museus 2030.

• Programació cicle cures tradicionals
25 de març de 2024

L’Ecomuseu Farinera us proposa un cicle de cures tradicionals per donar a conèixer les eines que tenim a l’abast per tenir cura de la nostra salut, a partir d’elements del nostre entorn, que fem servir diàriament per a la higiene, l'alimentació i, fins i tot, com a decoració. En situacions d'urgència, de catàstrofes naturals o de caos, com ha passat durant la pandèmia o està passant en els països en guerra, aquests elements ens poden ser molt útils quan hi ha dolor, caigudes, problemes circulatoris, tos, etc., i a prevenir malalties de manera natural. L’ús d’aquests elements i coneixements no significa renunciar a consultar el professional de la salut ni deixar de prendre la medicació prescrita per aquest. Però els coneixements de cures tradicionals ens poden ajudar a viure millor, evitar els col·lapses a urgències i moltes angoixes.

Aquest cicle està dirigit per la infermera i professora d’Infermeria, Sra.  Rosa Ferrer de Dios i hi participen també diferents membres de l’equip del CAP de Castelló d’Empúries amb la Sra. Mercè Homs al capdavant com a referent de benestar emocional comunitari (REBEC).

El cicle tindrà lloc durant quatre dissabtes d’abril, de 16.30h a 18.30 h., als espais del museu amb les següents propostes:

• 6 d’abril de 2024.  Conferència Cures tradicionals: Què podem fer amb el què tenim a mà quan tot falla !

Amb Rosa Ferrer de Dios, infermera i Helena Masó Fuertes, fisioterapeuta del CAP Castelló d’Empúries

• 13 d’abril de 2024. Taller d’hidroteràpia i fitoteràpia

Amb Rosa Ferrer de Dios, infermera i Lourdes Díaz, antropòloga i infermera del CAP Castelló d’Empúries

Continguts:

• Pal·liar, és a dir, calmar un dolor agut o crònic.
  • Millorar la circulació.
  • Baixar la febre, regular la temperatura.
  • Tenir alternatives davant de possibles al·lèrgies.
  • Poder actuar quan estem fora, a la muntanya o al mar, mentre esperem els serveis d’emergències

• 20 d’abril de 2024. Taller de recursos casolans per tenir cura de la nostra salut

Continguts:

• Tenir cura de ferides, petites hemorràgies, cops i cremades.
  • Calmar picors i al·lèrgies.
  • Hidratar la pell.
  • Millorar la circulació.
  • Calmar dolors reumàtics, menstruals, etc.
  • Regular el funcionament intestinal
  • Tractar fongs.

• 27 d’abril de 2024.Taula rodona: Medicina artesanal o medicina industrial?

Amb Rosa Ferrer de Dios (infermera), Mercè Homs Romero (referent de benestar emocional comunitari del CAP Castelló d’Empúries), Helena Masó Fuertes (fisioterapeuta del CAP Castelló d’Empúries), Assumpció Brossa (llevadora) i Benet Garre (metge).

Per tal d’assistir-hi cal fer cap inscripció prèvia al telf. 972 25 05 12 o informacio@ecomuseu-farinera.org. Es pot inscriure a tot el cicle o alguna de les sessions. L’activitat és gratuïta.

Durant els dies del cicle a la Botigueta del Molí podreu adquirir el llibre sobre el cicle de l’autora Rosa Ferrer de Dios, editat el 2023.

El cicle compta amb el suport de la Xarxa de Museus de les comarques de Girona, la Diputació de Girona i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.